RSS

Centrul unei statiuni romanesti

Cunoscuta de mai bine de 200 de ani pentru apele sale minerale, statiunea Borsec arata cam asa: vile considerate monumente arhitecturale ramase in paragina, chiar in partea pietonala a micului oras, izvoare care se irosesc, neavand nici macar robinet, construite sub foisoare cu acoperisuri subrede, in conditii de igiena specifice evului mediu.






Zona in care se afla statiunea, este una cu potential si promovata corect, ar putea deveni una extrem de vizitata, atat de oameni veniti pentru proprietatile curative ale apelor minerale dar si de altii, probabil satui de Valea Prahovei si Mamaia.

Infrastructura judetului Harghita este una mult ramasa in urma celorlalte regiuni ale tarii(de parca ar fi foarte buna in alte zone!). Parlamentarii UDMR au preferat sa lupte pentru drepturi fictive, gen universitati in limba maghiara si placute bilingve, in loc sa se straduiasca sa promoveze aceste locuri.

O posibila solutie: conform site-ului mfinante.ro grupul Romaqua, firma producatoare a apei minerale Borsec afiseaza pentru anul 2007(ultima raportare disponibila public) o cifra de afaceri de peste 328 milioane RON si un profit de aproape 30 milioane. Rezulta un impozit pe profit de circa 1.5 milioane Euro.
Show me the money!

Darie

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 comentarii:

Anonim spunea...

da.. toata tara e o bataie de joc.. inafara de business-urile care sunt de direct interes pentru cei de sus.. care defapt la nivel moral sunt cei de jos.. e trist.. enervant.. si nu poti face nimic sa schimbi astea.. trebuie timp si schimbari de oameni.. de mentalitati..!!
BB.

Anonim spunea...

Pacat ca avem atatea posibilitati de dezvoltare in cadrul turismului si nu se face nimic...pacat ca ni se baga pe gat un ministru al turismului gen papusa Barby..pacat ca o tara precum Croatia este in stare sa faca turism din piatra seaca si noi cu atatea locuri frumoase,monumente si edificii stam si le lasam sa se deterioreze...pacat ca atunci cand se vor schimba mentalitatile va fi prea tarziu...Dan

Dani spunea...

O zona deosebit de frumoasa cu potential turistic si cicloturistic datorita traficului redus.
Infrastructura, sau lipsa ei, fac zona in acelasi timp atractiva. Cum ar arata daca ar fi tigania de pe valea prahovei, poiana brasov?

Anonim spunea...

Salut,

imi pare rau ca n-ai publicat comentarul meu pe acest post. Fiind site-ul tau, desigur tu alegi ce postezi, dar nu cred ca am scris ceva ofensiv sau prea controversial, scriam doar opinia mea (nu eram anonim, orice poate verifica cine sint), si cred ca cunoscand tema as fi adaugat ceva la discutie). In rest, fiind fost coleg cu Dani, Diana, MB si Alex, eram si curios de opinia lor, era cu totul OK daca ma contraziceati.
Asa ca imi pare rau de aceasta "cenzura", in rest, numai bine,
...

Anonim spunea...

hehe, se pare ca mesajul original s-a pierdut, scriam ceva de genul:

deci fiind de prin zona hai sa dau si eu cu opinia nesolicitata:

1. intr-adevar borsec arata jalnic, nu prea s-au facut investitii, etc. dar chestia e ca de obicei cu asa zisa dezvoltare turistica vin si altele, precum poluare, distrugerea naturii, zgomot, etc. si constructii care nu tin seama deloc de stil arhitectural, traditiile zonei, bun gust, etc. Deci daca ar fi sa aleg sa ramana cum e (linistit, natura cat de cat neatinsa, poti sa te duci cu cortul, sa iei apa minerala unde gasesti, etc) sau sa vina elena udrea cu un mega proiect de dezvoltare, sa se construiasca hoteluri si sa vina toata gasca de turisti cu manele si cu focuri de artificii, eu prefer prima...

2. infrastructura in harghita e foarte proasta, dar sa dai vina pt. asta la politicienii locali, e un pic rautacios. Sint chestii obiective: zona e montana, paduroasa, nu sint orase mari, nu este activitate economica asa de intensa ca in cluj sau bihor, deci judetul e sarac. In alte parti ale lumii statul da mai multi bani pentru astfel de regiuni ca sa sprijina o dezvoltare egala. Ca statul nu ne da noua, nu stiu, poate nu are nici el, poate nu vrea sa dea.

3. Desi sint companii mari in zona, unde sint banii intrebi. Pai, asta-i problema, dupa cum stiu sub un anumit prag taxele raman in judet. Peste acel prag banii se duc automat in bucuresti, firmele mari nu au nici o treaba cu zona respectiva, in afara de faptul ca folosesc resursele, in acest caz apa. Romaqua e de ex. o firma din bucuresti care a castigat dreptul de exploatare pe cateva zeci de ani, scoate banii si in rest poti vedea cat face pt. regiune. Deci aici vad singura solutie: decentralizarea (nu am zis autonomie, dar nu e o coincidenta ca in frunte in turism sint zonele autonome de prin europa, unde o anumita mandrie a specificului local trage tot turismul, gandeste-te la barcelona de ex.). Nu cred ca oamenii de prin harghira ar fi mai lenesi dar nu prea esti motivat daca stii ca banii se duc altundeva...

4. drepturile 'fictive' pe care le zici ti se par fictive numai pentru ca nu le folosesti tu. Eu de exemplu nu conduc masina, deci as putea sa intreb de ce se chinuie politicienii pentru tot felul de drepturi fictive pentru conducatori auto, ca mie nu-mi pasa si chiar ma deranjeaza smogul din orase.

cam atat :)

Alex spunea...

hehe, lume noua :) Salut prezenta lui Laci :) ai revenit in tara ?

doresc sa mai "salut" si primul pas facut de acest blog in directia publicitatii pe internet...bleah. Darie, dai o bere ? :)

si acum sa revenim la subiect:

zona Borsec este intr-adevar minunata (asemeni judetului Harghita - am fost intr-un weekend mai prelungit acum vreo 2 veri). O placere sa respiri aerul de la tulpina unui brad, sa imparti jumatate de nuca alaturi de o veverita...e frumos. N-as vrea sa ajunga un fel de Poiana, mi-ar placea in schimb sa fie 1,2 pensiuni care sa-ti ofere macar o cabina de dus decenta. Eu acum 2 ani am stat in gazda la 2 batranei unguri foarte cumsecade. Cat ne era necesar, ne-am inteles. Mai rupeam si eu/tata cate un cuvant in ungureste si totul a fost ok. Dar mi-ar fi placut dusul sa nu-l fac in galeata :)

Acum sper ca nu a sunat precum binecunoscuta replica: "sa se revizuiasca primesc, dar sa nu se schimbe nimic" :)

Mie imi pare ca austriecii au facut o treaba buna in a-si pastra frumusetile turistice, chiar daca le-au alterat putin prin a oferi mai mult comfort. Deci exemplu ar fi.

Legat de infrastructura...poate am nimerit eu pe singurul drum bun din judet (am mers undeva pe langa Tusnad) prin Odorheiu Secuiesc si Miercurea Ciuc. Mi s-a parut un drum recent amenajat. Dupa cum spuneam, poate l-am nimerit eu pe singurul bun :)

Chestia cu lipsa de investitii are mai multi vinovati, dar la baza cred ca tot "raca" dintre etnii e la baza. Harghita si Covasna au dat nastere (ca si in toate celealalte judete) unor baroni locali care au exploatat pana la epuizare resursele. In cazul celor 2 judete principala sursa de exploatare este lemnul. Problema celor 2 judete este ca acesti baroni locali sunt de etnie maghiara, ne-avand astfel intrare in cercurile de influenta de la Bucuresti. Poate n-au fost primiti, poate n-au vrut ei sa intre in hora, poate s-au multumit cu ce le ofera cele 2 judete: LEMN. Si n-au stat, s-au pus pe traba (a se citi: taiat paduri).

Autonomia nu o vad ca o solutie din punct de vedere economic. Mi se pare ca si cum i-am lasa pe cei din Botosani sa se descurce singuri...n-au nici o sansa. Nu cred ca ar avea cele 2 judete suficienta putere financiara pt a construi infrastructura...poate prin ajutor extern.

Drepturile "fictive" ma enervau cand eram mai mic, acum nici macar nu le observ. Daca se vrea sa se scrie Targu-Mures in 10 limbi, asa sa fie, nu ma deranjeaza. Daca politicianul maghiar considera ca asta este mai important pt cetatenii pe care ii reprezinta, decat atragerea de fonduri pentru aceasi cetateni...asa sa fie.

Recunosc ca nu-mi plac acesti lideri maghiari. As face o precizare: UDMR a fost la guvernare din 1990 pana in 2008. Nu pot avea scuza ca nu au avut parghiile puterii. Nu-mi aduc aminte sa pe promovat vreun proiect de lege care sa zicem...sa sustina/incurajeze turismul rural. Lor li s-a parut mai important sa se tina de mici harjoneli cu descreieratii din PRM si in rest sa ridice mana si sa voteze dupa cum le dictau PSD, PNL, CDR, PNT-CD, PDL, atata timp cat nimeni nu se baga peste ei in cele 2 judete pe care le-au saracit

Darie spunea...

Am avut o exprimare nefericita spunand drepturi fictive: vroiam sa subliniez ca politicienii(evident nu numai cei maghiari) au fost mult mai preocupati de forma problemelor decat de fondul lor. N-am nimic impotriva placutelor bilingve.

Societatea Romaqua nu e din Bucuresti. Am dat link-ul spre site-ul mfinante.ro, unde se poate verifica inregistrarea ei in localitatea Borsec, Str. CARPATI 46. La Bucuresti au intr-adevar o sucursala.

Reabilitarea acelor monumente arhitecturale nu cred ca ar duce la manelizarea Borsecului. Ar reda o imagine curata de secol 19 acelei zone blocate parca in istorie.

Zic ca e nevoie de o implicare a politicului, pentru ca e dificil pentru firme private sa sustina, de unele singure, dezvoltarea unor orase. Un program national de reabilitare a statiunilor balneare ar fi binevenit si la Govora, Tusnad, Herculane, Sovata etc.

Anonim spunea...

fair enough, sintem de acord :)

Anonim spunea...

O chestie ce am scris si vreau sa precizez un pic: cand am zis ca statiunea Borsec ar fi mai bine sa ramana fara turismul "cu manele", m-am referit numai la diferenta intre turism sa zicem rural sau ecologic si cel "de scara industriala" cu hoteluri mari, etc. In nici un caz nu am vrut sa fac generalizari de gen Ardelean/de peste Carpati sau sa nu mai zic maghiar/roman. Dimpotriva, am vb. cu prieteni care au pensiune in M-tii Harghitei si imi zic ca in general au experienta mai buna cu musafirii din Bucuresti decat cu cei din Budapesta.

In rest, mai sint multe chestii de vb, dar sa lasam si pt alte ocazii :)

Laci

Anonim spunea...

Dupa părerea mea, situația de fata este creata de niște elemente mai de profunzime. Eu cred, ca încă nu este o "cerere", ca sa vorbim in termeni FSEGA, de stațiuni de genul Borsec puse la punct. Adică, suntem prea putini "outsideri" care vor de ex. o stațiune cu vile în atmosfera sfârșitului de sec. XIX, început de secol XX, cu alei liniștite, foișoare unde eventual sa se audă o muzica buna, și alte "opționale" de genul. A evada la munte la sf. de săptămâna înseamna pt foarte mulți "turiști" sa scoată micu', discu' si ceaunu'.(ahh, era sa uit, si boxa pe mașină, care la sf. "drumeției" trebuie obligatoriu spălata în cel mai apropiat curs de apa).
Am umblat in ultimii ani destul de mult la munte si vara si iarna. Vara daca te departezi de la cursurile de apa, ai sansa sa te intalnesti doar cu o vulpe sau cu o căprioara (poate fi și cerb ca nu musca), si poate rar de tot cu ceva tineri iubitori de drumetii. Daca insa ajungi in ceva locatii mai "celebre" sansa cea mai mare e ca atmosfera sa fie "manelizata", "cocalarizata" s.a.m.d. Spre exemplu, ajungand anul trecut in luna august la Balea lac (target foarte important pe itinerarul nostru, cel putin ca inaltime), nu am stiut cum sa plecam mai repede de acolo, din varii motive ( cocalari zgomotosi in apa, aglomeratie, un nebun care blagoslovea pe marginea lacului, niscai peturi si mizerii).
Iarna e alta situație, e schiul, ajungi pe pârtii supraaglomerate unde obligatoriu la coada la teleschi, telescaun trebuie sa iți fumeze unul o țigara în nas ( ca deh, el e stresat, și/sau aerul proaspăt de munte ii crează dezechilibre hormonale).
M-am luat dus de val, dar sigur exista ceva adevar si in teoria mea, nu e "cerere" dom-le.
Când mai creste nivelul națiunii noastre (deși ma îndoiesc, pt. ca valorile pleacă pe capete) se va renova si Borsecul, Herculane sau altele.
Pana atunci singura șansa e sa creem pe lângă acest blog și un partid, care sa ia problema în brate.
Salutari,

Trimiteți un comentariu